poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Dorota Kana 'Cień tajnych służb'

AUTOR: Dorota Kania
TYTUŁ: Cień tajnych służb
WYDAWNICTWO: M
GATUNEK: literatura faktu
DATA WYDANIA: 2013
ILOŚĆ STRON: 212
CENA: 25.40 zł (kup teraz

W książce znalazły się wyniki śledztw w sprawie najgłośniejszych zabójstw i samobójstw, które miały miejsce w ciągu minionych dwudziestu trzech lat. Jest ona oparta na dokumentach, które w większości do tej pory nie były znane, poza wąską grupą badaczy i śledczych. Czytając materiały poszczególnych postępowań prokuratorskich, sądowych oraz archiwalne,  historyczne dokumenty, można zauważyć, że niemal w każdym opisanym w książce śledztwie pojawiają się funkcjonariusze służb specjalnych PRL. Służby, które miały stać się reliktem minionej epoki  w rzeczywistości stały się głównym rozgrywającym w biznesie i polityce po 1989 roku. Czy był to czysty przypadek, że powiązani z nimi ludzie ginęli często w tajemniczych okolicznościach? Autorka próbuje odpowiedzieć na to pytanie. * 

Dorota Kania- absolwentka wydziału filozofii Akademii Teologii Katolickiej, dziennikarka min. 'Super Expressu', 'Wprost'. Głównym tematem jej publikacji jest historia najnowsza, a w szczególności rola służb specjalnych PRL-u i obecnych w naszej rzeczywistości. Nazwisko Doroty Kani zostało umieszczone w Raporcie Departamentu Stanu USA z 2011 r. dotyczącym m.in. łamania przez Polskę wolności słowa. Sprawa dotyczyła skazania dziennikarki prawomocnym wyrokiem sądu za publikację na temat b. funkcjonariusza Służb Bezpieczeństwa, a później UOP i ABW.

Zdecydowałam się na przeczytanie tej książki ze względu na jej treść, ponieważ bardzo lubię poznawać to, co nieodgadnione. O większości tych zbrodniach nie słyszałam. Bądź co bądź wiele tych spraw miało miejsce gdy ja byłam jeszcze całkiem mała. Co możecie znaleźć w tej książce i czego możecie się spodziewać? Cała książka oparta jest na politycznych zabójstwach i samobójstwach. Mamy tu opis m.in samobójstwa Andrzeja Leppera, które było dość głośną sprawą i wielu z nas z pewnością ją pamięta. Autorka zachęca czytelnika nieopublikowanymi dokumentami,  które znajdziecie właśnie w tej publikacji. Są to głównie różne protokoły i życiorysy. Książka podzielona jest na 14 rozdziałów. Każdy z osobna poświęcony jest nowej historii.  Ostatni rozdział 'Śmierć w cieniu Smoleńska' zdecydowanie najbardziej mnie zainteresował i zaskoczył swoją treścią, ponieważ jak na razie jest to najświeższa, polska tragedia. 

Styl pisania autorki momentami bywa niezrozumiały,  ponieważ często użyte zostały skróty. Dlatego jeśli ktoś z Was zdecyduje się na przeczytanie tej książki radzę bardzo skupić się na lekturze. Znalazłam też parę błędów i literówek, które utrudniały mi czytanie. Pomimo tego autorka pisze w sposób całkiem przystępny i momentami potrafi wciągnąć czytelnika. Pod uwagę warto wsiąść fakt, ze 'Cień tajnych służb' to literatura faktu, dlatego doceńmy wkład pracy jaki autorka musiała włożyć,  aby powstała książka. Szukanie nieznanych archiwum i ich zdobywanie nie należy do najłatwiejszych rzeczy.

Prawie wszystkie historie wywarły na mnie duże wrażenie. Niektóre szokowały  i były do siebie łudząco podobne. Przypadek? Nie sądzę.  Chciałabym także zwrócić uwagę na służby specjalne,  które zajmowały się śledztwem.  Powiem tyko tyle, że w niektórych przypadkach zaniedbanie miejsca zbrodni prosiło się o pomstę do nieba. Książka również pokazuje jak momentami nieudolnie działa polska ekipa śledztwa. 

'Cień tajnych służb' to książka dla ciekawskich. Dzięki publikacji poznamy wiele szokujących faktów i politycznych zrodnii. Polecam każdemu kogo poruszyła treść tej książki. 

OCENA:8/10

Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuje Wydawnictwu M 

* opis z okładki


18 komentarzy:

  1. Czytałam wiele recenzji tej książki i jakoś mnie ona nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam i za sobą rozdział o Jaroszewiczu, gdyż mnie interesował w kontekście "Kłamstwa" Białkowskiego. Resztę będę czytać po woli, gdyż mnie taka tematyka bardzo interesuje a o wielu osobach, o których książka traktuje niejedno słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam wszystkie seriale związane z amerykańskimi tajnymi służbami, z chęcią coś o tym bym przeczytała. Mam już za sobą książkę o tajnych organizacjach religijnych i była to naprawdę pouczająca lektura. Z chęcią wzięłabym w swoje ręce "Cień tajnych służb", ale trochę odpycha mnie ta "sprawa smoleńska", która również zajmuje miejsce w tej publikacji, ale nie mówię nie :) Może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i to była naprawdę interesująca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie moje klimaty, więc sobie odpuszczę. Myślę, że fabuła nie przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka nie dla mnie, nie przepadam za literaturą faktu.
    Ciekawa tylko jestem, czy były może jakieś sprawy z lat sześćdziesiątych?

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam i również polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka już od pewnego czasu jest w moich planowanych. Na pewno ją przeczytam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zaintrygowałaś mnie tą książką! Lubię takie perełki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. nie czuję się do końca przekonana jeśli chodzi o tę książkę. ale bardzo ciekawi mnie Twoja opinia na temat "Dzieci z dworca zoo" - to jedna z moich ulubionych i najczęściej czytanych ksiażek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, obecnie w wakacje nie mam szansy przeczytać tej książki, ponieważ wypożyczyłam ją w roku szkolnym, a wiadomo, że książki trzeba potem oddać. Z nwoym rokiem szkolnym znowu wypożyczę tę książke :)

      Usuń
  11. Czasami lubię przeczytać coś odmiennego. Po literaturę faktu również sięgam. Jestem otwarta na wszystko co dobre. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie sięgnę po tę książkę, lubię taką tematykę. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zostałaś nominowana przeze mnie i Kyou do Liebster Blog Award: http://papierowemiasta.blogspot.com/2013/08/liebster-blog-award.html

    Bardzo prosimy o odpowiedź na pytania ^^

    A książka nie jest z tych, po które zwykle sięgam i chyba się nie skuszę. Niedawna historia nie jest tym, czym się interesuję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nominowałam Cię do Liebster Blog :)

    OdpowiedzUsuń
  15. już wiem co kupię koledze na urodziny

    OdpowiedzUsuń
  16. Niestety nie lubie tego typu literatury.
    Widzę, ze czytasz Ostatnią Spowiedź. Ciekawa jestem jaka będzie Twoja reakcja na nią.
    Ja już się nie mogę doczekać premiery 2 częśći,a dzis sie dowiedziałam, ze została przesunięta o 6 dni ;(

    OdpowiedzUsuń

Witaj w Kruczym Gnieździe!

The moon is my sun,
the night is my day.
Blood is my life,
and you are my prey.